//------------ Figur 5 ------------ //------------- endre ------------- // Hvor mye skal figuren flytte på seg når den tegnes på nytt float pe=1.0; // Posisjons endring // Hvor mange grader skal figuren rotere når den tegnes på nytt float re=4; // Rotasjons endring //------------- endre --------- //----------- Figur 6 ------------ //---------- endret -------------- float omkrets=2*radius*PI; // Hvor mye skal figuren flytte på seg når den tegnes på nytt float pe=1.0; // Posisjons endring // Hvor mange grader skal figuren rotere når den tegnes på nytt float re=pe/(omkrets/360); // Rotasjons endring //---------- endret ----------- //------------ Vedlegg ------------ // lag en jevn og naturlig rulling for et hjul float radius=30; // forandres mellom hver uttegning: float senterX=0; // hjulets sentrum, x-koordinat float rotasjon=0; // rotasjonsvinkel float bilderPerSekund =60; // uttegninger pr sekund //----------------------------- // Hvor mye skal figuren flytte på seg når den tegnes på nytt float pe=1.0; // Posisjons endring // Hvor mange grader skal figuren rotere når den tegnes på nytt float re=4; // Rotasjons endring //------------------------- void setup(){ size(472,110); // tegneområdet (width, height) frameRate(bilderPerSekund); } void draw(){ background(255); strokeWeight(2); int teller=0; while(teller <6){ line(teller*PI*radius,height-4,teller*PI*radius,height); teller++; } tegnHjul(); senterX=senterX+pe; rotasjon=rotasjon+re; if(senterX > width){ senterX=0; rotasjon=0; } } void tegnHjul(){ translate(senterX,height-radius); rotate(radians(rotasjon)); noFill(); strokeWeight(1); ellipse(0,0,2*radius,2*radius); strokeWeight(4); line(0,-radius,0,radius); }