2024

Nr 1 – 2024


SmestadDen skjeve skår i PISA
Eskeland Håndtrykkproblemet
Justnes Flerkulturelle rom som ressurs
Hovtun, Røislien Hvordan gjør jeg det?
Opsal, SmestadNorske læreplaner (del 4)
Christensen Indbrud i borgen
Aslaksen, Kirfel Utforskende oppgaver med tredjegradskurver
Hovtun, DreyerDefinisjoner på firkanter i lærebøker

Matematikksenteret

Justnes, Vinje Tallforståelse i grunnskolen i tre ulike land
Velkommen til UH-seminar om matematikk i barnehagen
Matematikk + språk = inkludering
AR-teknologi gjør matematikk mer tilgjengelig for tegnspråklige elever

LAMIS

Ledergruppen har ordet
Næss Utforskende matematikk? Hvordan i all verden får man det til?
Glimt fra LAMIS på Novemberkonferansen
LAMIS nyhetsbrev i februar – noe å glede seg til
Sommerkonferansen 2024 – Velkommen til Ålesund
Maugesten Løsningsforslag til UngeAbel­oppgaven i Tangenten 4/23
Maugesten Oppgave fra UngeAbel

Nr 2 – 2024

tangenten 2 2024 omslag

Vos Modellering som matematisk verktøykasse
Berget, Vos Kva er matematisk modellering?
Baartman Hvor stor er panteren?
Eriksen, Madsen Den tomme modelleringssyklusen
Rønning Preskriptiv modellering og læreplanen
Borromeo Ferri Å endre lærebokoppgave til modelleringsproblem
Skånstrøm, Blomhøj MatematikMorgener
Enoksen Big Foot
Steffensen Modellering av CO2-utslipp
Nordskog, Lien Modellering – å bryte med forventningene
Husevik Matematisk modellering med pendel
Berget, Vos Elefanten i klasserommet

Matematikksenteret

Bondø, Spigset DEKOM Trøndelag – God undervisnings-
og vurderingspraksis etter LK20
Vi søker bidrag til Novemberkonferansen

LAMIS

Ledergruppen har ordet
Johansen Lokallagssamling til nytte og glede
Velkommen til Ålesund og sommerkonferanse 9.–11. august 80
Nordbakke, Sandberg-Kristoffersen Lokallag i Østfold –
Utforskende matematikkdidaktikk på vertikale tavler
Maugesten Løsningsforslag til UngeAbeloppgaven i Tangenten 1/24
Maugesten Oppgave fra UngeAbel

Nr 3 – 2024


Smestad Leik og eksamen
Glomstad, Swift Tenning på resonnering
Moen Mønsterintroduksjon
Meier Å lage kakao
Vøllestad Palindrome hentekoder
Brugård, Ottem Abelegøyer, podkast om matematikk
Smestad, Bolstad, Fossum Kven er representert?
Krohg Østby Representasjoner av brøk i lærebøker
Fagfellevurderte artikler
Temanummer: Leik

Matematikksenteret

Johansen Store kjønnsforskjeller i resultatene fra nasjonale
prøver i regning for 5. trinn

LAMIS

Ledergruppen har ordet
Nye medlemmer i sentralstyret
LAMIS Nyhetsbrev til medlemmer
Velten, Eskeland Å tenne en gnist – sommerkonferansen 2024
UngeAbel-konkurransen 2023–2024
Nordisk finale i Trondheim
Maugesten Løsningsforslag til UngeAbeloppgaven i Tangenten 2/24
Maugesten Oppgave fra UngeAbel

Nr 4 – 2024


Smestad Prisverdige lærere
Eliassen, Hundeland, Carlsen MatteLandia – lekbasert læring
Holmboeprisen 2024
Intervju med Holmboeprisvinneren Tar elevene på alvor
Intervju med Torill Lekve Elevaktiv undervisning
Intervju med André Løvvang Aasgaard Tenkende klasserom
Intervju med Issa Mihesh En demokratisk lærer
Venter Forståelse, språk og eierskap
Aastrup Kjennetegn på matematikkvansker
Jom, Sørensen Elevintervju som underveisvurdering
Østerlie Herons metode i klasserommet
Vøllestad Jakten på perfekte tall
Med kritisk blikk Mikroplast i skolegården

Matematikksenteret

Spigset Ta deg en Espresso!
Nye nettressursar på matematikksenteret.no

LAMIS

Ledergruppen har ordet
Steffensen, Kacerja, Lilland Rent vann – i et nord-sør perspektiv
Nordbakke, Sandberg Underveisvurdering i utforskende
matematikkundervisning
Elever ved Tromsø International School
Et reisebrev gjennom UngeAbel-konkurransen
LAMIS sommerkonferanse 2025
Maugesten Løsningsforslag til UngeAbeloppgaven
i Tangenten 3/24
Maugesten Oppgave fra UngeAbel