2005

Nr 1 – 2005


Leder
Herheim Aksepter, ta skuld og iverksett!
Torp Eksponentielle tallfølger og geometriske figurer
Birkeland, Mydland På leting etter mønster
Røsseland Hva er matematisk kompetanse?
Storfossen Lag et regnestykke med 25 som svar
Grevholm Kognitiva verktyg för lärande i matematik
Mosvold Takvinkler til besvær?
Tveit Restklasseregning med Lego
Bergh Bueabakus
Hinna matemania – til lek og læring i matematikk
Kirkegaard Søppelmatematikk

Matematikksenteret

Settemsdal Matematisk sirkus på ICME-10
KappAbel-konkurransen – Nordisk finale 2004
Novemberkonferansen: Vurdering i matematikk – Hvorfor og hvordan?
Kengurukonkurransen 2005

LAMIS

Håland, Ødegård Matematikk på Studieverkstedet ved Gand vgs.
Arnås, Dalby, Finnby Hedmark/Oppland lokallag
Alseth Hvilke mål vil vi ha for matematikkopplæringen?

Nr 2 – 2005


Leder
Botten Om reflektert og ureflektert moromatematikk
Fuglestad Elektroniske arbeidsark i Cabri
Riddervold Gratis dynamisk geometri med GEONExT
Nilssen Yatzy, statistikk og store tal
Fuglestad Hva de velger og hva de liker
Bradal Funksjoner i Excel
Nordvik Eksperimenter med parabler
Aarstad Tekniske hjelpemidler og kunnskapsnivå i matematikk
Gjøvik Fugletetraederet
Bueie Nøtteboksen
Røsseland Hva er matematisk kompetanse – del 2
Lossius Konge av koordinatene
Heggem EMIL
Kirkegaard Høyt å fly …

Matematikksenteret

Stedøy Nye læreplaner
Nortvedt Nasjonale prøver – utviklingen videre fra 2004 til 2005
Wedege Potentiale for ændringer?
Svorkmo, Gravanes Kengurusidene

LAMIS

Tvete Om målformuleringene i den nye læreplanen
Røste Matematikkdager på Jørstadmoen skole
Sandberg Alle teller
Finnby Vil du bidra?

Nr 3 – 2005


Klikk på bildet for å laste ned hele bladet som PDF

Skovsmose Kritisk matematikundervisning – for fremtiden
Lunde Påfører vi minoritetsspråklige elever lærevansker i matematikk i skolen?
Flottorp Matematikk og språk i en flerkulturell skole
Wedege Matematik eller ej?
Skiple Stieg Mellin-Olsen og komplementaritetsprinsippet
Johansen Et flerkulturelt perspektiv innen matematikkfaget
Smestad Matematikkens makt
Smestad I disse valgtider
Torsheim Når x og y får mening gjennom et bedriftssamarbeid
Fuglestad, Jaworski Læringsfellesskap i matematikk – utvikling og forskning i samarbeid
Johnsen Svein Hallvard Torkildsen – matematikklærer og Holmboeprisvinner

Matematikksenteret

Stedøy Novemberkonferansen 2005
Gjøvik, Hansen, Stedøy, Wedege, Wæge Kjønnsperspektiv og matematikk
Kengurukonkurransen 4. trinn Vikåsen skole

LAMIS

Andersen NSMO
Glimt fra sommerkurset 2005
Referat fra årsmøtet 2005
Handlingsplan for 2005/2006
Omvikdalen skule – Matematikk i fokus
Hagfors Abeldagen på Bjørnevatn skole, Sør-Varanger

Nr 4 – 2005


Klikk på bildet for å laste ned hele bladet som PDF

Lunde Hvordan tallene preger en dag i 1. klasse
Bergius, Emanuelsson Petter och hans 4 getter
Kristjánsdóttir Er laborative midler gavnlige?
Alseth Hva er grunnleggende ferdigheter i matematikk?
Fiskerstrand Hva har mestring å si for motivasjonen i elevaktiv undervisning?
Bueie Oppgaveanalyse
Senneset Dudeneys trekant
Tveit Pytagoreiske heltallstripler og legoroboter
Arntzen, Foss, Undertun ”I praksis”
Teigen Matematikk i praksis – filmpakke til alle barneskular
Kirkegaard Den store stjerne som steig i aust – adventskalender
Kvamme Kairo-fliser

Matematikksenteret

Stedøy Nye læreplaner
Nortvedt Evaluering av de nasjonale prøvene 2005
Kengurukonkurransen
Stedøy En liten matematisk perle

LAMIS

Oplenskedal ”Vitensenteret Østafjells”
Askildsen Matematikkuke på Storevarden skole
Alseth Kunnskapsløftet og undervisningsmetodikk
Ranestad Forslag til nye læreplaner for fordypningsfaget matematikk i videregående skole
Bråten, Sæther, Jensen Storyline: Tur til Tusenfryd