Det er en uke til Stortingsvalget idet bladet går i trykken. Det har vært politiske utspill om skolen, med varierende faglig grunnlag – om hvordan skoledagen bør organiseres og hvilke hjelpemidler elevene bør ha. Det er bra med oppmerksomhet om skolen, men det viktigste er å gi lærerkollegiene tilliten til å gjøre pedagogiske og didaktiske valg. Lærerne kjenner elevene, skolemiljøet og nærmiljøet, og er i stand til å gjøre kloke vurderinger der helheten tas i betraktning. Lærerne skal utvikle fremtidens skole, og politiske rammer må gi handlingsrom for det.
Det er ønskelig at undervisningen er ambisiøs, at elevene er tenkende og at undervisningsmetodene som brukes har støtte i forskning (evidens). Det kan være forvirrende at disse tre ordene («ambisiøs», «tenkende» og «evidens») har blitt merkelapper for bestemte måter å undervise på – ambisiøs matematikkundervisning, tenkende klasserom og evidensbasert undervisning. Heller enn å se på dette som tre alternativer, er det nyttig å se ulike undervisningsmåter i sammenheng. Det er bra at lærere sammenlikner ulike alternativer og prøver å trekke ut det beste fra dem, slik som Andreassen gjør i sin artikkel i dette nummeret.
Som vanlig er bladet variert. Her er for eksempel tekster om bruk av tegning i matematikk på 4. trinn, om fjorddeponier, bedriftsbesøk, KI og om modellering på 2. trinn. Vi har sider fra våre samarbeidspartnere LAMIS og Matematikksenteret, med tekster om sommerkonferansen til LAMIS som ble gjennomført i august og Matematikksenterets Novemberkonferanse som vi ser fram til. I stortingsmeldingen En mer praktisk skole ber regjeringen om mer praktisk innhold i skolen. Meldingen forteller rimeligvis ikke hvordan dette skal tolkes i hvert enkelt fag, heller ikke i matematikk. Vi må fylle begrepet med innhold. Holder det for eksempel at elevene er fysisk aktive ute mens de løser tradisjonelle matematikkoppgaver som de ellers ville ha gjort inne? Potensialet i å gjøre matematikkfaget mer praktisk, er større enn som så. Vi inviterer til et temanummer om praktisk matematikk som viser hvordan det praktiske og matematikken kan ha en større sammenheng. Vi ønsker artikler som er tett på skolehverdagen, og fra hele spennet fra barnehage til videregående skole. Velkommen med bidrag, la oss inspirere hverandre! Se invitasjon!
(Dette er lederartikkelen i Tangenten 3/2025.)