Invitasjon til temanummer – Praktisk matematikk
«Praktisk matematikk» er et satsningsområde, og samtidig har begrepet mange ulike tolkninger. Vi ønsker å gjøre Tangenten 2/26 til et temanummer om Praktisk matematikk, hvor ulike tolkninger kan gi inspirasjon til ulike former for undervisning.
Vi ønsker spesielt bidrag som viser:
- Fysisk aktiv matematikk (der de fysiske elementene og matematikken spiller sammen og har betydning for hverandre)
- Matematikkundervisning ute av klasserommet, i samspill med nærmiljø, lokalsamfunn og elevenes liv utenfor skolen
- Matematisk arbeid med fysiske modeller
- Arbeid hvor elevene innhenter egne data til bruk i matematikkundervisningen
- Matematikk i samspill med andre fag, for eksempel praktisk-estetiske fag
- Vurdering i arbeid med praktisk matematikk
Vi har bevisst brukt ordet «samspill» flere ganger i punktlista – det signaliserer at vi er ute etter bidrag hvor matematikken både belyser noe utenfor matematikken selv og blir belyst av det.
Vi inviterer lærere og andre til å sende inn artikler, gjerne basert på konkrete erfaringer fra skole og undervisning. Det er fint om elevenes stemmer kommer fram. Praktisk matematikk er relevant for barn og ungdom i alle aldre, og vi ønsker at temanummeret skal gjenspeile dette.
Har du en idé til en artikkel, men er usikker på om ideen passer inn? Send et par avsnitt om ideen til tangenten@caspar.no og få tilbakemelding.
Vi vil gjerne ha manus på e-post til redaksjonen (tangenten@caspar.no). Maksimal lengde er seks sider, som er om lag 3300 ord med bare tekst. (Vi vil gjerne ha bilder også, og da må teksten være tilsvarende kortere.) Frist for artiklene er 15. januar 2026. Les mer om retningslinjer for forfattere her: http://tangenten.no/for-bidragsytere/retningslinjer-for-forfattere/
Vi er også interesserte i vitenskapelige artikler om temaet (altså artikler som skal bli vurdert av fagfeller), men dette er en lengre prosess, så slike artiklar vil neppe være klare til Tangenten 2/26.