2015

Nr 1 – 2015


Klikk på bildet for å laste ned hele bladet som PDF

Klingenberg Hvor mye vann bruker du når du dusjer?
Jensen Juleavslutning med utstilling og grublerier
Selstø, Kibsgård, Pedersen Droner – lekende læring
Dean Returkraft + algebra = meningsfylt matematikk?
Askevold, Lekaus Elevar sitt arbeid med matematisk argumentasjon
Rangnes Matematikkdidaktikk på Facebook
Smestad Oksehandel på nytt
Torkildsen Et tall og det omvendte
Kristensen Krav til digitale ferdigheter
Intervju med to lærere
Kirfel Røtter
Sider fra Tangenten nr 1/1990

Matematikksenteret

Revidering av KIM-materialet
Ravlo Nasjonale prøver i regning
Svorkmo Kengurusidene

LAMIS

Sommerkurset 2015
Zeigler Hverdagslivet som matematikklærer i en norsk skole
Berg Alle i aktivitet! Uteskole og matematikk.
Fjærvold, Jensen Fagseminar i Kunnskapsdepartementet

Nr 2 – 2015


Klikk på bildet for å laste ned hele bladet som PDF

Heggem Gylne øyeblikk
Stengrundet Nå skal vi repetere … !?
Melhus Å stimulere barns evne til å tenke
Rinvold Matematisk tenkning som informasjonshåndtering
Wæge Samtaletrekk – redskap i matematiske diskusjoner
Botten, Torkildsen Språk og kommunikasjon i matematikk
Griffiths The Letterbox Club: maths and reading in a parcel
Andresen Glimt af kreativitet i problemløsning
Rowland Teacher learning provoked by teaching: equal-area triangles
Axelsson Fysisk aktivitet – ett lyft för undervisningen
Rossing Kreativt verktøy for design av taurosetter
Intervju med to lærarar

Matematikksenteret

LAMIS

Sommerkurset 2015
Eidsten Matematikkdagen i Drammen
Kolberg Evnerike elever

Nr 3 – 2015


Klikk på bildet for å laste ned hele bladet som PDF

Flatås Vi tok skrittet heilt til topps!
Fyhn et al. Utforsking av tradisjonell sørsamisk ornamentikk
Baartman Prosjekt Emballasje
Jensen Matematikkveld med foreldre
Gjøvik Logo – fram fra glemselen!
Moe Barn kan mer – !
Intervju med to lærere
Naylor Matematikk og kreativitet: Å telle på fingrene …
Kringlen, Rønsberg ENT3R kurerer matteangsten!
Steffensen Bokomtale: Regneverk for lærere
Afzelius SeBeFoBe – det handler om at se mønstre
Siqveland Holmboeprisvinneren 2015
Kristensen Joker-matematikk
Gemmer Tangentfirkanten med maksimal innsirkel

Matematikksenteret

Mestre Ambisiøs Matematikkundervisning
Bondø Norge var vertskap!
Svorkmo Hvor kommer ideene til oppgavene i Kengurukonkurransen fra?

LAMIS

Lederen har ordet
Branæs Sommerkurset i Fredrikstad
Jensen Abelfesten 2015 i Bergen 67
Buchholdt UngeAbel – matematikkkonkurranse for 9. klassinger

Nr 4 – 2015


Klikk på bildet for å laste ned hele bladet som PDF

Smestad Kritikk og matematikk
Fyhn, Dunfjeld, Aagård, Eggen, Larsen Muligheter og utfordringer ved sørsamisk ornamentikk
Naylor Matematikk på valgdagen
Herheim Tangenten 25 år – veteransamtalar
Sider fra Tangenten i 1990
Lunde Påfører vi minoritetsspråklige elever lærevansker
Johnsen-Høines, Rangnes Mellom aktiv læring og testing
Gjone Alan Mathison Turing
Meier Matematikk på fjellet
Ulfeng Husketeknikk og gangetabellen
Intervju med to lærere
Kirfel Geometrisk løsning av likninger av 2. og 3. grad

Matematikksenteret

Er vi klare for yrkesretting?
Svorkmo Kengurusidene: Hvordan ser det ut, det som vi ikke ser?
Nye fjes ved Matematikksenteret

LAMIS

Skori Lederen har ordet
Ideer til Matematikkdagen 2016
Nilsen Mine to klasserom
Kirkegaard «Willkommen, bienvenue, welcome»
Nordbakke Tiltaket realfagskommuner
Nominasjon til Holmboeprisen 2016