2022

Nr 1 – 2022


SmestadEksamensnerver
Krogh ArnesenGeneriske eksempler som argumentasjon
Nytt nettsted: tangenten.no
Johannessen Primtall for overlevelse
Torkildsen Bilfelger
NaylorFroskehopp og Frosketårn
Kilhamn, Bråting, Rolandsson Programmering i skolmatematiken?
Mæland, Myklebust Forventning, forvirring og forundring
Sørensen, Vedvik, Fadum, Tellefsen Programmering og samarbeidslæring – Undervisningsopplegg
Berge Drøfting av ein regel for stigningsvinkel

Matematikksenteret

Myhre Å arbeide med «Hopp videre med kenguru» i klasserommet
Justnes, Valbekmo, Torkildsen Grenseobjekt for god sammenheng i matematikkfaget

LAMIS

Jensen Lederen har ordet
LAMIS sommerkonferanse i Sandefjord
Maugesten UngeAbel-oppgaver
Høydal Lokallagskveld LAMIS Sunnmøre:
Eksamen i matematikk – kva er nytt?
Kirkegaard I fyr og flamme
LAMIS-verksteder på Novemberkonferansen 2021

Nr 2 – 2022


SmestadMatematikk i krigstid?
Hauge, LillandÅ telle de usynlige
Lie, Lampe, Børve Engasjement smitter
Moen Ryktemodellering
Nordskog, Daliri, Palmer Sannsynlighet på tur
Fossum, Rogstad, SmestadEksamen på like vilkår?
Choat Antallsforståelse uten telling
Jahr Om eksamensoppgaver
Naylor Løsninger fra Tangenten 1/2022
Naylor Fascinerende oppgaver med mynter
Torkildsen Pyramidespill
Johannessen Arkimedes og π

Matematikksenteret

Leer, Stengrundet Matematisk observasjon
Meldingsstoff

LAMIS

Jensen Lederen har ordet
Velkommen på LAMIS Sommerkonferanse 2022
Sommerkonferansen 2022 – plenumsforedrag
Sommerkonferansen 2022 – verksteder
Maugesten UngeAbel-oppgave
Unstad UngeAbel 2021–2022
Kirkegaard Praktisk matematikk er ikke lik urolige elever uten kontroll

Nr 3 – 2022


Smestad Urettferdig?
Aune, Enge, Hindkjær, Iversen, Reitan, Valenta Hvorfor blir det slik?
Temanummer (Tangenten 2/2023) Rettferdighet og matematikk
Lekaus, LossiusSpråksensitiv matematikkundervisning
Meier Kroppslig læring
Holo Figurtal som bru
Bjerke, Johansen Matematikkolympiaden 2022
Fiskerstrand Digital veiledning i pandemitid
Lorange, Carlsen DragonBox Skole: muligheter og begrensninger
Eriksen, VosKjerneelementer og eksempeloppgaver
Naylor Hemmelige tall-trekanter

Matematikksenteret

Tømmerdal Hvorfor er dette riktig, og hvorfor er dette feil?
Meldingsstoff

LAMIS

Jensen Lederen har ordet
Velkommen til nye medlemmer i sentralstyret
Ressurs om FNs bærekraftsmål
Stemningsrapport fra LAMIS Sommerkonferanse
Maugesten Løsningsforslag til UngeAbeloppgaven i Tangenten 02/22
Maugesten Oppgave fra UngeAbel

Nr 4 – 2022


SmestadAnsvar for felles læring
Munthe-Kaas Holmboeprisen 2022
KristensenUtforsking av kvadratiske funksjoner
Furu Plaster på såre erfaringer
Andreassen Ulike typar oppgåver for utforsking og problemløysing
Skåsheim, Brakestad Borel – eit spel for sannsynsrekning
Lundström Mäta och utforska tid i förskolan
AskevoldJulekorger (mønsterark)
Kirkegaard Adventskalender
Opsal, Smestad Norske læreplaner (del 1), se også en oversikt over Lover og læreplaner
Naylor Overraskende kalkulatormønstre
Shockey Hva er problemet?

Matematikksenteret

Svingen Planlegging av intensiv opplæring
En reise fra idé til plakat
Svorkmo Hva kan det være verdt å merke seg ved valg av oppgaver?

LAMIS

Jensen Lederen har ordet
Første utsending av undervisningsressurser til medlemmer
Lokallagssamling i Bergen
Kirkegaard Si takk og si ja, og bli med oss å klippe
Sommerkonferansen 2023
Maugesten Løsningsforslag til UngeAbeloppgaven
i Tangenten 3/22
Maugesten Oppgave fra UngeAbel